Arahan Guru PJ

Anda DIBENARKAN untuk copy, cut, mengambil, kongsi, memberi pendapat atau apa sahaja dengan apa cara sekalipun mengenai kandungan dalam blog ini. TIADA larangan daripada Tuan Padang. Ilmu itu harus disebarkan. Jangan lupa berikan KOMEN dan Happy Blogging :-)

Tuesday, October 12, 2010

Kadar Nadi.

Ramai yang masih keliru dengan Kadar Nadi Latihan, Kadar Nadi Maksimum dan Kadar Nadi rehat. Oleh sebab itu, saya memuatkan beberapa perkara yang perlu menjadi perhatian kita semua bagi menambahkan sedikit pengetahuan berkenaan Kadar Nadi ini.

Seperti yang sedia maklum seseorang individu yang bersenam perlu mengikut prinsip-prinsip senaman. Dalam bersenam, satu perkara yang mejadi penanda aras tahap senaman yang bermutu ialah, sesuatu senaman itu perlu dilakukan dengan penuh bersungguh-sungguh dan cukup lasak sehinggakan kita bernafas dengan kuat tetapi tidak semput dan tercungap-cungap. Sekiranya kita melakukan ini, kita akan meningkatkan kadar denyutan nadi kita antara 120-150dsm. Nilai ini adalah bersamaan dengan 60%-85% keupayaan maksimum anda. Barikut merupakan istilah-istilah yang ada dalam aktiviti mengambil kadar nadi:

· KNM = Kadar Nadi Maksimum (denyutan maksimum nadi bagi seseorang)

= formula : 220 – umur

· KNR = Kadar nadi rehat (denyutan nadi semasa berehat)

· KNL = Kadar Nadi Latihan (denyutan nadi untuk memulakann latihan)

= KNR + 60% (KNM – KNR)

Contohnya:

Umur = 40 tahun

Kadar Nadi rehat = 60bpm

KNL = KNR + 60% (KNM – KNR)

= 60 + 60% (180-60)

= 60 + 60% X 120

= 60 + 72

= 132 denyutan/minit

Berbagai formula yang digunakan untuk menganggarkan KNM individu berdasarkan umur, tetapi KNM bervariasi secara signifikan antara individu. Bahkan di dalam satu pasukan sukan elit, seperti pendayung Olimpik berusia 20-an, KNM boleh bervariasi dari 160 kepada 220. Kepelbagaian ini sebanyak 60 atau 90 tahun perbezaan usia dengan persamaan linear yang diberikan di bawah ini, dan menunjukkan variasi yang ekstrim tentang angka rata-rata ini. Rumus yang paling umum ditemui ialah KNM = 220 – umur.

Formula khas ini tidak dianggap sebagai indikator KNM yang baik oleh profesional kesihatan dan kecergasan yang terkenal. Kajian selama dua dekad menunjukkan bahawa rumus ini mempunyai kesilapan/kekeliruan yang inheren iaitu (Sxy = 7-11b/minit). Akibatnya, ia dianggap sebagai tidak mempunyai ketepatan mahupun merit saintifik untuk digunakan untuk fisiologi latihan dan bidang-bidang berkaitan. Kajian pada tahun 2002 daripada 43 formula yang berbeza untuk KNM termasuk di atas menyimpulkan sebagai berikut:

Rumus yang dianggap paling diterima adalah :

HR max = 205.8 - (0.685 × umur)

(Rumus ini ditemui memiliki standard deviasi, walaupun memiliki (6.4dpm), tetapi masih dianggap boleh diterima untuk kegunaan latihan.)

Sering dikutip rumus lain adalah:

HR max = 206.3 − (0.711 × age) HR max = 206.3 - (0.711 × usia)

(Kerap dihubungkan dengan "Londeree dan Moeschberger daripada University of Missouri-Columbia")

HR max = 217 − (0.85 × age) HR max = 217 - (0.85 × usia)

(Kerap dikaitkan dengan "Miller et al. Dari Indiana University")

HR max = 208 − (0.7 × age) HR max = 208 - (0.7 × usia)

(Lain "tweak" rumus tradisional dikenali sebagai kaedah Tanaka. Berdasarkan penelitian terhadap ribuan orang, suatu formula baru disusun yang diyakini lebih tepat. Angka-angka ini sangat berhampiran dan ia bergantung kepada sistem fisiologi dan kecergasan seseorang)

Kalau tak nak Komen, Sila la LIKE kalau suka

5 comments: